Google Core Update a moje zkušenosti

Vlastním a spravuji několik desítek webů. Aktualizace na podzim loňského roku mě „trochu“ pozlobily. Google Core Update March 2024 to dodělal.

Mám naštěstí dost „materiálu“, tak jsem porovnal weby, co jedou dál a ty, co popadaly. Možná vás překvapí, že ta pravidla, co by se měla dodržovat, neplatí na vše.

Když se nedaří, vypadá to asi takto.

Google Core Update propad

Když se daří stabilně, graf vypadá následovně.

Google Core Update nárůst

Články psané AI

To musím dát na první místo v seznamu. Před rokem, když jsem začal využívat ChatGPT, jsem zkusmo vytvořil jeden web v angličtině. Ty výsledky textů byly v té době lepší než v češtině. Po skoro roce ten web v dubnu poskočil o 100%, aniž bych se nějak snažil o link building atd. Zde tedy problém nevidím.

Ale jestli se vás to týká u konkrétních článků, které jsou starší a pomocí Ai jste je „vylepšili“, pak doporučuju mrknout na Archive.org a nahrát tam tů původní verzi.

Rychlost webu

Hodně jsem se zaměřil na to, abych letos ty stránky poladil a byly rychlé. Po nahlédnutí do Search Console bylo velkým překvapením, že to není zas tak nutné. I ty weby, které po březnu nespadly s návštěvností, nejsou extra rychlé a mnohé nesplňují INP metriky.

Jak je na tom váš web?

Změřte si to na adrese https://pagespeed.web.dev/.

Ale zjistil jsem, že ne všude jsem měl nasazený cachovací plugin. Někde to nevadilo, někde ano. Teď už se to lepší a hledám tedy dál příčinu, co ten propad mohlo způsobit.

Core Web Vitals v pořádku

Autor u každého článku

Hodně se diskutuje o tom, že každý článek by měl mít autora a ideálně i s fotografií. Pak bude Google vidět, že za textem a nejlépe i fotografiemi stojí reálný člověk.

Chyba lávky. Když je člověk „zoufalý“, hodně prozkoumá i stránky konkurence. Nemusí to být jen z oboru, ale je dobré vidět, proč ten konkrétní web je několik pozic nebo dokonce stránek před vámi ve vyhledávači. A třeba tam toho ani nemá tolik vyplněného „podle Google pravidel“.

Skvěle k tomu poslouží stránky Similarweb. Ve free verzi jich tam nemůžete dát 20 najednou, ale pár jich denně v pohodě změří.

Nyní už to moc nedělám, texty si píšu sám, ale dříve jsem pár článků nakoupil. Nechtěl jsem dělat každému autorovi nový účet, tak jsem jej zařadil pod „Redakce“.

Myslel jsem si, že to bude problém, ale jak vidím u jiných stránek, není. Zobrazují se dobře a taky tam mají „Redakci“ nebo „Kolektiv autorů“.

Stránka O nás

To samé viz. předchozí bod. Ale asi se mnou budete souhlasit, že to bych na stránkách nechal. Měla by to být prý po úvodní stránce a kontaktech ta 3 nejčtenější.

Logo stránek v mobilní verzi

Tento poznatek jsem objevil nedávno. Prý mají lepší hodnocení weby, kde není na mobilu jen textové logo, ale obrázkové, jako u desktop verze. Opět to musím vyvrátit, mám několik webů „odolných Google Core Update“, kde se ukáže na mobilu jen název webu a je to ok.

Homepage jako magazín, ne blog

Toto bych taky chtěl vyvrátit a moc nechápu, že by to mělo mít význam. Vyhledávače přece mají rády aktuální weby s novými články a když mám na HP jen kategorie, pak to moc košér není, ne?

Hodně reklam na webu

Zde to je diskutabilní. Mám weby, kde grafické reklamy mám a část jich s návštěvností dost spadlo, ale některé naopak jedou dál, nebo si i polepšily. Rozmístění reklam plus minus stejné.

Hodně jsem četl na zahraničních webech o tom, že ukotvené reklamy by mohly být problém. Když je tam ale mají i ty portály s největší návštěvností a navíc i reklamy vyskakovací, tak zde bych asi taky problém neviděl. Alespoň ne tak velký, jak se o něm na mnoha stránkách píše.

Kontakt na majitele

Informace, které vám přidají „bod navíc“. Do stránky s kontakty vyplňte údaje, kdo spravuje web a také e-mail. Ale opět doplním, že u několika webů, které březnovým Google updatem prošly jak nůž máslem, to vyplněné nemám. Dokonce tam ani tu stránku nemám a pokles ani o procento. Tak si vyberte ?!

Smazání nadpisů

Další rada, co jsem našel v jednom z asi 100 článků, co jsem za poslední měsíce přečetl. Pokud máte hodně pře-SEO-optimalizované nadpisy, tak je prý smazat pomůže. Zatím teda vyzkoušeno u jednoho webu a nic, spíše návštěvnost ještě klesla, protože alespoň na pár kw se to chytalo, ted už skoro žádné. Z toho bych si tedy radu nebral.

Zásady ochrany osobních údajů

Toto bych na web určitě dal, pokud tam ještě nemáte. Ve WordPress je ta šablona automaticky vygenerovaná, stačí tu stránku jen publikovat. Pak si ji vložte nejlépe do patičky webu, aby se zobrazovala všude.

Slabý obsah článků a výměna odkazů, tam asi bude problém

Identifikovat, jaké články už se nezobrazují ideálně v TOP 3 výsledcích, v horším případě na první straně Google, lze snadno.

Search Console otevřete Celý přehled u karty Výkon.

Google Search Console výkon

U Datum a Období vyberte Porovnat a zvolte si třeba posledních 28 dní meziročně.

Google Search Console období meziročně

Klikněte si na sloupeček Prokliky rozdíl a uvidíte, kde je problém. Tyto články je třeba vylepšit.

Google Search Console prokliky rozdíl

Případně spojit, pokud se vám tam „perou“ dva články na podobné téma. Nechal bych ten, který se umísťuje lépe a obsah z druhého doplnil, ten pak smazal a na tento výchozí přesměroval. V ideálním případě ještě zaktualizoval a doplnil další informace, aby to nebylo jen CTRL+C a CTRL+V 🙂

Ohledně odkazů, kde jsem měnil, tam je problém. Kde jsem weby nechal, jak byly, je to ok, ne-li lepší, takže zde bych viděl jeden z problémů.

Rada na závěr

Nezapomenu zmínit, že nejlepší je asi napsat článek, samozřejmě si udělat klíčovku, ale zase to nepřehánět s kw. Pak ho publikovat na sítě a sklízet návštěvnost.

Když jsem se některé z těch starších snažil vylepšit na klíčová slova, která v něm ještě nemám, moc užitku to následně nepřineslo, spíš naopak.

Znovu publikovat články starší, kde změníte jen jednu větu a vydáte jej jako nový, taky není ideál.

Nejlépe mi dopadly ty články, které jsem napsal (nebo mi je napsal externí autor), klíčovku jsem téměř neřešil a mnohdy jsou už roky na 1 straně Google, ne-li v TOP 5 výsledcích.

Dokonce vím o jednom webu (není můj), který neřeší veškeré seo doporučení, nemá žádné interní prolinkování, ale stabilní návštěvnost má cca 100 000 UIP měsíčně. I tak to jde a pak se v tom Google Core Update vyznej 🙂